Sidan uppdaterad 2025-10-15

Remisser, yttranden och insändare 2020-2025


Granskningsyttrande RUFS 2060, Region Stockholm

Remissyttranden inlämnade 2025-10-15

Utdrag ur yttrandet från Skärgårdens trafikantförening:

RUFS behöver ta bättre fasta vid skärgårdens särart och skilja på skärgård och övrig landsbygd. Skärgården och dess speciella behov behandlas mycket bristfälligt och behöver fördjupas. Beskrivningarna har i någon mån utvecklats sedan samrådsförslaget bland annat avseende öar med färjor eller fast förbindelse. Det starka behovet att lyfta fram skärgårdens särart kvarstår dock och framgår tydligt i det aktuella planförslaget, exempelvis i beskrivningen av bostadssituationen på landsbygden med problem när fritidsbostäder omvandlas till permanentboende, medan problematiken i skärgården är den rakt motsatta. Även de påtagliga skillnaderna mellan skärgårdens olika delar (norr, mellan, söder, inre och yttre, Saltsjön och Mälaren behöver lyftas fram. Det finns här anledning att åter framhålla EU-förordningen artikel 174 som Sverige undertecknat och som fastslår att särskild hänsyn ska tas till regioner med allvarliga permanenta naturbetingade eller demografiska nackdelar, däribland ö-regioner. Detta är särskilt angeläget då vårt land till skillnad från flertalet andra saknar en specifik ö-politik, trots att landet - och särskilt vårt län - rymmer en av världens största skärgårdar. Behovet av en utvecklad ö-politik är uppenbar och ett första steg borde vara att i RUFS skilja på skärgård och övrig landsbygd.

Trafikantföreningen ställer sig även bakom yttrandet från SIKO.



Insändare publicerad i Tidningen Skärgården, nr 41 10 oktober 2025

Foto: Nilla Söderqvost Foto: Nilla Söderqvist

Gärna en bussigare skärgårdstrafik men skilj på båtar och bussar, skriver Lars Nyberg.

Bussigare skärgårdstrafik – ja tack och nej tack!

Rubriken kan tyckas en oskyldig ordlek, men den har en allvarlig bakgrund i en del triviala men besvärande brister i vår älskade skärgårdstrafik. Bussig brukar man kalla den som lyhört och gärna står till tjänst när det behövs. Så vill vi gärna att kollektivtrafiken i skärgården ska vara. Men bussig skärgårdstrafik i bemärkelsen stöpt i samma form som busstrafiken är det däremot färre som önskar sig.

Att vara lyhörd inför trafikanternas behov kan exempelvis innebära att enkelt och tydligt visa vägen. I det syftet har Trafikantföreningen upprepade gånger föreslagit en skylt vid den stökiga Slussenterminalen som tydligt visar vilka bussar som för till vilka replipunkter.  I dagsläget anger bussens skylt endast slutdestinationen. Om någon replipunkt passeras på vägen framgår inte. Inte bara ovana passagerare kan ha svårt att tryggt välja rätt buss för att komma till önskad replipunkt. Och ett misstag kan bli fatalt, nästa båt kommer inte om några minuter som tunnelbanan. Lika självklart behöver bussanslutningar framgå i WÅAB:s turlistor som en kvittens på att buss och båt verkligen kommer att passa varandra.

I förslaget till ny regional utvecklingsplan, RUFS, framhålls att regionens invånarnas anser att det bästa med Stockholmsregionen är närheten till naturen – och skärgården! Man kan misstänka att många då menar att skärgården börjar redan inne på Strömkajen. Upplevelsen av skärgården består ju inte bara av öarna därute utan även av båtresan dit. Och den marina miljön på skärgårdsbåtarna är en del av kryddan. Därför är det märkligt att regionen tycks göra allt för att sudda bort guldkanten på denna upplevelse genom att tvinga in sjöfarten i landtrafikens begrepp och kalla bryggor för hållplatser, turlistor för tidtabeller och besättningar för personal.

Detta kan tyckas vara kvirr, men man kan fråga sig om det är ett tecken på ringaktning av denna udda verksamhet i regionen? Kan det förklara de genanta misstagen nyligen vid ombyggnad av trafikbryggor på Tynningö och Berg på Möja? De kostar både praktiska problem och skattepengar, och på Möja sattes krokben för den besöksnäring som man säger sig omhulda.

En buss är den andra ganska lik, men skärgårdstrafiken sker med en brokig skara fartyg. Om man är rörelsehämmad eller har skrymmande bagage kan det vara viktigt att veta vilket fartyg som kommer. Fartygsnamnen behöver därför fortsatt framgå i appen även när denna nu lagts samman med i SL:s. Och även anges på trafikantskyltar, viktigt inte minst vid alla provisorier vid ombyggnation av kajer.

De uppräknade förbättringarna skulle med ganska små medel bli till stor nytta för trafikanterna – för en i bästa mening bussig skärgårdstrafik.

Lars Nyberg, ordförande i Skärgårdens trafikantförening



Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2025/2026 (T26)

T26:an publicerad 7/3 2025, yttrande lämnas till Region Stockholm senast 5/6 2025



Underlag för kommande taxeutredning 2024

Underlag inför kommande utredning av dagens uppdelning med olika taxor i sjötrafiken (SL / Waxholmsbolaget).

2024-10-23 Mitt i Stockholm: SL-biljett kan införas även på Vaxholmsbåtarna


Samrådsyttrande RUFS 2060, Region Stockholm

Remissyttranden inlämnade 2024-09-30

Utdrag ur yttrandet från Skärgårdens trafikantförening:

Förslagets behandling av den östra länsdelen, där skärgården utgör en väsentlig del, är knapphändig och behöver utvecklas. Villkoren och förutsättningarna för skärgården skiljer sig i olika avseenden väsentligt från länets övriga delar, även från övrig landsbygd. Det finns därför starka skäl att i RUFS och den anknutna landsbygds- och skärgårdsstrategin eller på annat sätt tydligare ta fasta på skärgårdens särart och dess speciella förutsättningar. Därtill behöver tydligare belysas att förhållandena skiljer sig mellan olika delar av skärgården. På Saltsjösidan kan skärgården sägas börja vid Lidingö och fortsätta ut till de yttersta skären. Förutsättningarna här skiljer sig vidare påtagligt i vissa avseenden mellan norra skärgården, mellanskärgården och södra skärgården. Slutligen finns även västerut i Mälaren en betydande skärgård som också försörjs med regionens båttrafik som därtill är tänkt att öka.

Trafikantföreningen ställer sig även bakom yttrandet från SIKO.


Sjötrafikuredningen del 2, Tonnageutredningen, klar för beslut!

Slutrapporten publicerad på Regionsajten 2024-09-10

  • Tjänsteutlåtande Sjötrafikutredning del 2 - den framtida utvecklingen av det regionala tonnaget för kollektivtrafik på vatten i Stockholms län (TN 2021-0984), rapporten samt bilagor 1-9. Ladda ner/läs underlagen via länken här!
  • Beslut i Trafiknämnden tas 2024-09-24, pkt 10.

Till Media

På tisdag eftermiddag (24 september) ska Regionens trafiknämnd ta beslut om framtidens skärgårdsbåtar och i framtiden vill man bara köra långlinjerna på sommaren - alltså de som går från Strömkajen till t ex Utö, Möja, Ingmarsö och Husarö. Då sviker man resenärer och turister och går emot sina egna mål.

Utanför sommartidtabellen ska passagerarna istället släpa med sin packning på bussarna till replipunkter där de ska byta till mindre båtar. Exempel på replipunkter är  Stavsnäs, Dalarö, Sollenkroka, Boda och Vaxholm.

Skärgårdens Trafikantföreningen har inte tillåtits komma med synpunkter under arbetets gång. I bilagan finns Trafikantföreningens första synpunkter.

Kontakt Lars Nyberg, ordförande i Skärgårdens Trafikantförening. Tel 070 594 95 78.


Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2024/2025 (T25)

T25:an publicerad 5/4 2024, yttrande senast 5/6 2024


2024-03-13

Glöm inte Nämdö i nya nationalparken!

Skärgårdens Trafikantförening är positiv till Naturvårdsverkets förslag till nationalpark i Nämdöskärgården. Men föreningen pekar på att närheten till Nämdö behöver tas tillvara bättre och att det inte räcker att bara locka turister under sommarmånaderna.

Trafikantföreningen anser att den föreslagna nationalparken har förutsättningar att bidra till det övergripande mål för skärgården som Trafikantföreningen arbetar för: En god skärgårdstrafik för alla trafikantgrupper för att bidra till en levande skärgård, vilket i sin tur betyder en rik och livskraftig miljö över och under vattenytan och en skärgård som är befolkad under hela året med ett livskraftigt näringsliv.

Den föreslagna nationalparken kan stärka attraktiviteten för Stockholms skärgård och medverka till att öppna skärgården för alla besökare; svenskar och internationella besökare och oavsett om de kommer i egna båtar eller på annat sätt, understryker Trafikantföreningen i sitt yttrande.

Men i sitt remissvar efterlyser föreningen ett regionalt perspektiv. I arbetet med internationella besökare och säsongsförlängningen under hösten borde det närbelägna Nämdö, med sitt serviceutbud och sin åretrunttrafik, lyftas fram som en entrépunkt till nationalparken vid sidan om Bullerö. Likaså bör det bli tydligare vilka kvaliteter nationalparken, nära en storstadsregion, har under vår och höst och inte bara under sommaren.

Trafikantföreningen framhåller slutligen att det är viktigt att ta vara på den nuvarande snabba tekniska utvecklingen av fartyg för att minska störningar i den känsliga miljön när det gäller minskade utsläpp, skador på stränder och grunda bottnar samt för att hålla bullret nere.

Mer om bildandet av en marin nationalpark i Nämdöskärgården

Läs mer om den kommande marina Nationalparken på Länsstyrelse-sajten via länken här!

Artiklar i ämnet, många turer har det varit...


Pågående sjötrafikutredning: Den framtida sjötrafiken 2025 samt förändringar i trafiken inför kommande år.

Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2023/2024 (T24)

T24:an publicerad så sent som 28/4 och såsom utlovat i senaste Skärgårdstrafikanten skall aktuella delar publiceras på trafikantföreningens hemsida.

Tyck till om nästa regionala trafikförsörjningsprogram för kollektivtrafiken i Stockholms län 2035


T23, remissvar 2022-06-10

Skärgårdens Trafikantförening har per 2020-06-10 lämnat sitt remissyttrande på trafikförändringar 2023 (T23).

Resultaten från remissomgång 2, Sjötrafikutredningen

Öppet möte den 17 november 2021, digitalt där ett 20-tal deltagare från olika organisationer deltog

Sjötrafikutredningen 2025, remissvar, 2:a omgången 2021-09-27

Riktlinjer trafikbryggor, remissvar 2021-09-29

Läs årets insändare av föreningens ordförande Lars Nyberg:


T22, remissvar 2021-06-04

2021-10-27, artikel i Tidningen Skärgården: Så blir sjötrafiken 2022

Skärgårdens Trafikantförening har per 2020-06-04 lämnat sitt remissyttrande på trafikförändringar 2022 (T22).


Sjötrafikutredningen 2025, remissvar 2020-09-25

Trafikantföreningens ordförande Lars Nyberg i Tidningen Skärgården 2020-10-08:

"Den 25 september var sista dagen att inkomma med svar på sjötrafikutredningens remiss. Hittills har 75 svar inkommit. Kritiken låter inte vänta på sig, skriver Tidningen Skärgården.
- Enkäten är värdelös i sammanhanget och man har inte alls tagit tillvara på kunskapen som finns i skärgården. Ingen under 18 år eller deltidsboende är tillfrågade. Vi har inte skrivit det rakt ut, men många säger det: gör om, säger Lars Nyberg, ordförande i Skärgårdens trafikantförening."

Läs hela artikeln här: "En alltför svartvit utredning"

Skärgårdens Trafikantförenings remissvar samt ett pressmeddelande:

Pressmeddelande 2020-09-25 Skärgårdens Trafikantförening gällande Sjötrafikutredningen 2025

Remissvar 2020-09-25 Skärgårdens Trafikantförening: Sjötrafikutredningen del 1

Öppet brev från Skärgårdens Trafikantförening 2020-06-24 till Trafiknämnden Region Stockholm.
Publicerad
i Tidningen Skärgården Debatt 2020-07-09

Trafikförvaltningens remissunderlag nedan:

Svajig ekonomi i Waxholmsbolaget, resultatet av minskat resande och ökade kostnader:

Tidningen Skärgården 2020-09-16: Statligt stöd krävs för att hålla trafiken flytande

Skärgårdstrafik från Strömkajen - eller inte:

Tidningen Skärgården 2020-08-31: Heta känslor kring framtidens sjötrafik

DN 2020-08-25: Skärgårdsbåtarna kan flyttas ut från Strömkajen

Insändare i DN 2020-08-26: Bevara skärgårdstrafiken från centrala Stockholm

T21, remissvar 2020-05-20

Skärgårdens Trafikantförening har per 2020-05-20 lämnat sitt remissyttrande.

 T21  - Trafikförvaltningens förslag 2020-09-23  till Trafiknämnden 2020-10-19 

Bunkviks brygga, Nämdö - senvintern 2024 när m/s Yxlan gästspelade på Nämdötraden.
Foto: Nilla Söderqvist