Sidan uppdaterad 2025-12-19
Trafikkommittén 2025/26
Kjell Ljungberg (sammankallande), Nils Cronholm, Lars Berglöf, Britt Fogelström, Göran Grahn, Gunilla Söderqvist, Ulf Fransberg och Janne Petersson.
Möte med Trafikförvaltningen (TF) den 3/12 2025
En av de första dagarna i december hade Trafikantföreningens trafikkommitté ett av de halvårsvis återkommande möten med ansvariga för sjötrafiken på Region Stockholms Trafikförvaltning. På dessa möten tar vi upp stort och smått. Dessa möten kompletterar våra möten med regionpolitiker, som mer handlar om övergripande och strategiska frågor.
På senaste mötet med Trafikförvaltningen tog vi upp att passningen mellan båt och buss under senare tidbrustit ett flertal gången, särskilt i Dalarö och Stavsnäs. Tjänstemännen var medvetna om problemet. Föreningen tycker sig också se en tendens att ställa in sjötrafiken vid lägre vindstyrkor än tidigare. Självklart har kapten ansvaret att avgöra när det behöver ske.
Vid flera möten har föreningen pekat på behovet av bättre vägvisning i den röriga Slussenterminalen, särskilt viktigt för ovana skärgårdstrafikanter på väg till replipunkt. Endast slutdestination anges för bussarna, så det framgår inte om de passerar replipunkt om den inte är slutdestination. Detta gäller exempelvis replipunkt Sollenkroka för busslinje med slutdestination Överby. En annan brist som föreningen sedan länge påtalat är att det saknas väderskydd vid replipunkt Dalarö, en av skärgårdens mest frekventerade bryggor. Regionen deltar för närvarande i projektet Replipunktslyftet som pågår i norra skärgården. Man avser att se till alla replipunkter får väderskydd och har köpt in ett antal sådana färdiga att sättas upp. En kommunal toalett (med okända öppettider) finns enligt uppgift på gångavstånd från bryggan I Dalarö. (Vid närmare koll av Trafikantföreningen finns det bara en offentlig toalett i Dalarö och då i gästhamnen som enbart är öppen dagtid under sommaren – när hamnkaptenen har möjlighet att öppna.)
Föreningen påpekade det vilseledande i att SL-appen endast anger biljettpris Stockholm-Vaxholm enligt WÅABs taxa, samtidigt som det går att åka betydligt billigare med SL-biljett. Trafikförvaltningen är medveten om problemet. En annan förtretlighet som orsakat irritation är att pendelbåten Lux, som på senaste tiden satts in på pendelbåtslinje 80, har så trångt fördäck att den endast kan ta ombord ett fåtal cyklar. För att få rum måste cyklarna dessutom hängas upp på en ställning, näst intill ogörligt om man har en tung elcykel. Det är inte acceptabelt. En av de stora fördelarna med pendelbåtarna är just att man kan cykla till och från båten, det förlänger aktionsradien betydligt. Men då måste cyklisten vara säker på att komma med båten.
Bland de övergripande frågorna som togs upp var att förslaget till ny regional utvecklingsplan, RUFS, buntar ihop skärgården med länets övriga landsbygd, trots att skärgården i flera avseenden skiljer sig radikalt från förhållandena på fastlandet. Ta bara restiderna. Detta står faktiskt i strid med en EU-förordning som Sverige undertecknat och som säger att regiondelar med besvärliga och annorlunda förutsättningar därför ska behandlas för sig. Tjänstemännen hade ingen information att ge om det pågående arbetet med att förnya skärgårdsflottan.
Detta var många problem. Men Trafikförvaltningen redovisade också en glädjande ökning av skärgårdsresandet. Bekymret nu är brist på fler fartyg att sätta in för att klara en fortsatt ökning.
Lars Nyberg, ordförande
Hänvisning till olika sidor på hemsidan i trafikfrågor:
Trafikkommittén 2023
2023-07-29 Tidningen Skärgården: Digitala semaforer - ett framtidsämne
Rapport från infomöte 2023-01-19
Åtgärdsval tonnage, Sjötrafikutredningen del 2, trafikförvaltningen Region Stockholm
Agenda
-
Åtgärdsval tonnage: Bakgrund och uppdraget, presentationen s. 4 - 7
-
Metod och hantering av uppdraget, presentationen s. 8 - 12
-
Preliminära slutsatser, presentationen s. 13 - 14
-
Parallella processer och samverkan, presentationen s. 15
-
Budgetuppdrag sjötrafik 2023, presentationen s. 16 - 17
-
Frågor och medskick (se mötesanteckningarna s. 2 -3)
Varje höst arrangeras ett trafikråd, ett möte för medlemmarna, presentationer med aktuella trafikämnen med representanter för rederier, kommuner eller andra intressenter. Trafikråden ger vanligtvis medlemmar möjlighet att dryfta trafikfrågor.
Att framföra medlemsföreningars och enskilda medlemmars propåer är en av trafikantföreningens och trafikkommitténs viktigaste uppgifter. Till kommitténs uppgifter hör att sammanställa detaljerade analyser samt nyheter i skärgårdstrafiken i artiklar som publiceras i föreningsbladet Skärgårdstrafikanten.
Trafikantföreningen samarbetar med trafikföretagen när det gäller planering av trafik och har löpande kontakt med myndigheter, rederier samt lokaltrafiken på land. Föreningen har verkat för en utökad kollektiv båttrafik i Stockholms hamn och närområde som komplement till kollektivtrafik på land. För att kunna fortsätta vårt arbete behöver vi bli många fler!
Kontakter med skärgårds- och mälarrederier, politiska företrädare och medlemmar är en väsentlig del av kommitténs uppdrag.
Synpunkter på sjötrafik mejlas till Trafikantföreningens kansli som vidarebefordrar meddelandet.
Historik
Alltsedan trafikantföreningens första verksamhetstid har det funnits en trafikkommitté.
Det är föreningens äldsta arbetsgrupp och har funnits sen 1963.
Under åren 1964-1978 kompletterades trafikkommittén med en separat turlistekommitté innan grupperna sammanlades till en. Verksamheten i trafikkommittén inriktas främst att fortlöpande följa Waxholmsbolagets och andra rederiers trafikplanering.