Stig Dingertz 1926-05-06 - 2025-05-20 
Föreningens nestor och hedersordförande Stig Dingertz har lämnat oss!
Vi nåddes idag av det sorgliga beskedet att Stig Dingertz, skärgårdstrafikens och Skärgårdens trafikantförenings oomstridde nestor, inte längre är med oss. För med oss har han hela tiden varit. Skärgårdens trafikantförening bildades i april 1963 i Stigs lägenhet på Swedenborgsgatan på Södermalm. Det skedde inför hotet av att de älskade skärgårdsångarna skulle skrotas och skärgårdstrafiken från Stockholm skulle upphöra. Stig samlade en krets av engagerade och namnkunniga personer som genom föreningens aktioner fick avgörande betydelse för att denna unika tillgång för Stockholm räddades. Och så har det fortsatt. Hoten har återkommit.
Inför årsmöten, Skärgårdsbåtens Dag och andra bemärkta händelser i Trafikantföreningen hörde Stig av sig till mig som ordförande, med goda råd, förslag och uppmuntrande tillrop. Han var länge verksam som politiker i Stockholms stad och landstinget, men så politiker han var drog han sig inte för självständigt tänkande, grundat i lång och djup kunskap. Det bidrog till många uppfriskande synpunkter om missförhållanden, inte alltid i enlighet med de politiska fårorna. Stig utsågs till vår hedersordförande efter sin tid 1991-2006 som Trafikantföreningens ordförande. Han förblev till slutet aktiv i föreningen, under senare år som nyttig ledamot i valberedningen.
För tre år sedan, inför Skärgårdens trafikantförenings 60-årsjubileum, träffade jag Stig för ett samtal. Han hörsel var svag och synen ännu sämre, vilket inte hindrade ett två timmars livligt samkväm tryfferat med engagerade utrop och beska vidräkningar med okunskap och dumhet. Man kan läsa en rapport från detta minnesvärda möte i föreningens årsbok Skärgårdsboken 2023.
Skärgårdstrafiken i Stockholms skärgård och Skärgårdens trafikantförening har nu mist vår längste och viktigaste tillskyndare. Våra tankar går till Stigs familj. Vi vill hedra hans minne som en uppskattad vän, trogen kämpe och genuin skärgårdsvän. Stig Dingertz blev 99 år.
Stockholm 20 maj 2025
Lars Nyberg, ordförande i Skärgårdens Trafikantförening
Skärgårdsboken 2023 - juni (Skärgårdstrafikanten 2/2023) En intervju med föreningens nestor och medarbetare.
Kampen fortsätter... ett samtal med Stig Dingertz
Skärgårdens trafikantförening firar i år 60 års kamp för skärgårdstrafiken och vad är då mer naturligt än ett samtal med föreningens obestridlige nestor Stig Dingertz. Hörseln är skral och synen ännu sämre men det hindrar inte denne veteran nyss fyllda 97 att med obruten glöd ta mig med på ett vindlande samtal om färgstarka minnen, bestämda åsikter och skarpa omdömen om aktuella missförhållanden.
När jag berättar för Stig om dagens språkbruk där regionens trafikfolk kallar bryggor för stopp eller hållplatser och fartygens besättningar för personal briserar den gamle reservofficeren i marinen. Ordvalet styr tanken, ansvariga måste förstå sjötrafikens särdrag och ta vara på värdet av dess charm. Var tionde år, säger Stig som onekligen har ett långt perspektiv, uppträder utredare som tror sig kunna spara stora pengar utan att förstå att trafiken måste formas utifrån skärgårdens geografi. Att som nu senast försöka stöpa skärgårdstrafiken i samma form som busstrafiken är helt galet. Ett annat misstag som måste rättas till är att låta trafikledning och stora delar av trafiken skötas av samma entreprenör. Trafikledningen bör regionen sköta i egen regi, det säger sig självt. För övrigt måste regionen fortsatt äga det tunga tonnaget – den övervägande delen av infrastrukturen – för att bibehålla en fungerande marknad inför kommande upphandlingar.
Stig återkommer gång på gång till betydelsen av långlinjerna från Strömkajen. Omsättningen av passagerare som stiger på och av längs linjerna, i Vaxholm, Boda, Sollenkroka och så vidare, gör att långlinjernas trafiknytta grovt underskattas. De kompletteras med kortare linjer som trafikeras med slupar. Ibland avslöjar ordvalet att Stig varit med länge, men han är samtidigt uppdaterad på dagens förhållanden. Som till exempel eländet med dubbla taxesystem innanför Vaxholm. Innanför Trälhavet borde SL-kortet gälla all båttrafik, menar han.
På bordet vid vårt samtal står en mjölkkanna med en mässingsskylt med texten Ekblom Trälhavet. Det är en av två kannor som växelvis fyllda med mjölk levererades till morbrors brygga på Resarö. Morbror hade en hög statlig befattning och blev sedermera landshövding i Jönköping. Om sommaren hade han som statsanställd kortare arbetstid, vilket medgav att han efter morgondopp ute på ön kunde ta båten vid åttatiden in till staden och återvända med båten som avgick runt kl 15, en inte alltför betungande arbetsdag.
Även en gammal sliten gästbok låg på vårt bord. Ett vykort var instucket i boken vid uppslaget med anteckningen från mötet den 23-24 april 1963, då Skärgårdens trafikantförening bildades i Stigs bostad. På det handskrivna beviset från hur allt började fanns bland undertecknarna skärgårdsoraklet Bertil Hedenstierna, vid den tiden doktorand om skärgården, konstnären Harald Lindberg som tecknat föreningens logo, samt radioprofilen Berndt Friberg.
Föreningens första öppna medlemsmöte hölls sedan i maj 1963 i ABF-husets Z-sal, inför hotet att lägga ner trafiken från Strömkajen till Vaxholm. Då skulle de stora ångbåtarna inte längre behövas och kunde skrotas. På ett par månader värvade föreningen över tusen nya medlemmar. Trafikantföreningen bidrog sedan starkt till att rädda skärgårdstrafiken och ångbåtarna under en svajig process där fartyg bytte ägare och med många myndiga herrar inblandade. Det har vid upprepade tillfällen sagts att Trafikantföreningen inte behövs mer, men de har fel betonar Stig. Det visar sig ju att hoten och problemen återkommer, föreningen behövs lika väl idag, sammanfattar Stig.
Lars Nyberg, nuvarande ordförande