Sidan reviderad 2024-02-03
Skärgårdsboken - varje sommar sedan 1964
Från och med Skärgårdsboken 2020 var det den enda platsen där sommarens båttidtabeller fanns samlade i tryckt form!
Utgivningen av 2020-2022 års utgåvor av Skärgårdsboken försenades, delvis på grund av coronapandemin.
Att Skärgårdsboken numera kommer ut sent (i slutet av juni) beror på att sommarturlistorna inte börjar gälla förrän till midsommarhelgen och därför släpps sent för publicering i Skärgårdsboken.
Alla operatörer inväntar dessutom SL:s sommarturlistor (som också gäller från midsommar) för passning vid replipunkterna.
Skärgårdsboken 2024
Arbetet är påbörjat med justering av medlemssidorna i sommarens Skärgårdsboken 2024
Underlätta kansliets arbete med att omgående betala medlemsavgiften för 2024 (om det inte redan är gjort förstås).
Kontakta kansliet gällande:
- Annonsering i Skärgårdsboken 2024
- Utflyktsmål mm: Nya, men också uppdateringar av kontaktuppgifter och innehåll.
Hälsar föreningens kommunikationsgrupp
Skärgårdsboken 2023
Ett fel i boken har uppdagats. På sidan 186 (tabell 26A, Strömkajen-Rödlöga) har bryggorna Svartlöga och Rödlöga tyvärr fallit bort. Rättelse se längre ner på sidan.
-
Skärgårdsboken finns under sommaren 2023 till försäljning ombord på båtarna i Waxholmsbåttstrafiken tack vare Blidösundsbolaget.
-
Skärgårdsboken kommer även att finnas utplacerade på publika platser på skärgårdsöarna som till exempel turistbyråer, vandrarhem, skärgårdsmuseum och liknande
-
Passa också på tillfället att bli medlem i Skärgårdens Trafikantförening i samband med köpet av boken för kontinuerlaga utskick i fortsättningen. Kostar endast 150 kr per år och säkrar att man får tillgång till Skärgårdsboken 2024.
Här ses jubilarerna Waxholm I och II
"I fyrtio år har Waxholm I och Waxholm II haft avgörande uppgifter i skärgårdstrafiken som kapacitetsstarka, godsförande och isbrytande fartyg, i trafik året runt.
Numera är Waxholm II hemmahörande i södra skärgården, i trafik på trader från Årsta och Dalarö.
Waxholm I är vanligen mellanskärgården trogen och de senaste vintrarna till och med i trafik som pendelbåt på linje 83 - om isen lägger sig.
Omslagsbilden på Skärgårdsboken 2023 minner om en tid när Waxholm I och Waxholm II var i trafik på mellanskärgårdens tyngsta linjer till Husarö och Möja, anpassade för bogtillägg och inte, som är fallet numera, stävtillägg."
Text: Lars Berglöf / Foto: Hans Andersen
- Årets skärgårdsartikel: »Harald Lindberg och skärgårdsbåtarna» av Lars Berglöf
- Föreningen jubilerar med 60 år och med det kan ni alla se fram emot ett samtal (inledande artikel i Skärgårdsboken 2023)
mellan föreningens första ordförande Stig Dingertz och nuvarande ordförande Lars Nyberg.
Rättelse sid 186, tabell 26A Strömkajen-Rödlöga
Måndag-torsdag från Strömkajen kl 09.00: Svartlöga 12.40b, Rödlöga kl 13.00
Kvällsturen tisdag, torsdag från Strömkajen kl 17.15: Svartlöga 21.150b, Rödlöga kl 21.35
Fredag från Strömkajen kl 08.00: Svartlöga 11.35b, Rödlöga kl 12.00
Kvällsturen fredag från Strömkajen kl 16.30: Svartlöga 20.15b, Rödlöga kl 20.40
Lördag från Strömkajen kl 08.00: Svartlöga 11.45b, Rödlöga kl 12.10
Kvällsturen lördag från Strömkajen kl 16.15: Svartlöga 20.00b, Rödlöga kl 20.20
Söndag från Strömkajen kl 08.30: Svartlöga 12.20b, Rödlöga kl 12.40
Middagsturen söndag från Strömkajen kl 12.50: Svartlöga 16.55z, Rödlöga kl 16.35z
Rättad sida 186 som bild:
Skärgårdsboken 2022
Framsidan i 2022 års upplaga pryds av Prinsen, se omslagets bild och en kort text om Prinsen nedan.
Text och foto: Lars Berglöf
"För 60 år sedan levererades m/s Prinsen, en skapelse byggd i plast och ek, en snabbåt som sattes i trafik Stockholm-Blidösundet-Rödlöga/Arholma.
Ursprungligen hade fartyget ett utpräglat 60-talsfuturistiskt utseende med droppformade fönster och i profil en överbyggnad som böjdes av akteröver. År 1968 fick fartyget en större styrhytt, tio år senare ersattes Prinsen i den trafiken av nybyggda m/s Sjöbris (det fartyg som numera heter Mysing), såldes och sattes i trafik på traden Solö-Furusund-Söderöra-Rödlöga för att 1983 säljas än en gång, till Kronuddens Taxi- och charterbåtar och få Vaxholm som hemmahamn.
I mitten av 80-talet byggdes överbyggnaden om och det tidstypiska särpräglade ersattes av ett mera konventionellt utseende. Prinsen gör i Kronuddens tjänst god nytta bl.a. i trafik för Waxholmsbolaget och Cinderellabåtarna. Fartyget har burit samma namn alltsedan leveransen 1962."
Tips! Mer om Prinsen på Skärgårdsbåtar.se med foton från 1960-talet och framåt.