Sidan reviderad 2024-07-16
Skärgårdsboken - varje sommar sedan 1964
Från och med Skärgårdsboken 2020 var det den enda platsen där sommarens båttidtabeller fanns samlade i tryckt form!
Utgivningen av 2020-2022 års utgåvor av Skärgårdsboken försenades, delvis på grund av coronapandemin.
Att Skärgårdsboken numera kommer ut sent (i slutet av juni eller till och med i juli) beror på att sommarturlistorna inte börjar gälla förrän till midsommarhelgen och därför släpps sent för publicering i Skärgårdsboken.
Alla operatörer inväntar dessutom SL:s sommarturlistor (som också gäller från midsommar) för passning vid replipunkterna.
Skärgårdsboken 2024
Hjälp gärna till att sprida denna tabellsamling, Skärgårdsboken 2024 distribueras även till skärgårdsöarna och kan finnas i butiker, skärgårdsmuseet och liknande platser.
I årets artikel: Åter till Torsbyfjärden, sid 34-45 i Skärgårdsboekn finns en karta över dåtidens trafikområde över Ormingelandet på sid 35. Här presenteras kartan i färg:
Ladda ner kartan som pdf här!
Kontakta kansliet gällande:
- Annonsering i Skärgårdsboken 2025
- Utflyktsmål mm: Nya, men också uppdateringar av kontaktuppgifter och innehåll.
Hälsar föreningens kommunikationsgrupp
Skärgårdsboken 2023
Ett fel i boken har uppdagats. På sidan 186 (tabell 26A, Strömkajen-Rödlöga) har bryggorna Svartlöga och Rödlöga tyvärr fallit bort. Rättelse se längre ner på sidan.
-
Skärgårdsboken finns under sommaren 2023 till försäljning ombord på båtarna i Waxholmsbåttstrafiken tack vare Blidösundsbolaget.
-
Skärgårdsboken kommer även att finnas utplacerade på publika platser på skärgårdsöarna som till exempel turistbyråer, vandrarhem, skärgårdsmuseum och liknande
-
Passa också på tillfället att bli medlem i Skärgårdens Trafikantförening i samband med köpet av boken för kontinuerlaga utskick i fortsättningen. Kostar endast 150 kr per år och säkrar att man får tillgång till Skärgårdsboken 2024.
Här ses jubilarerna Waxholm I och II
"I fyrtio år har Waxholm I och Waxholm II haft avgörande uppgifter i skärgårdstrafiken som kapacitetsstarka, godsförande och isbrytande fartyg, i trafik året runt.
Numera är Waxholm II hemmahörande i södra skärgården, i trafik på trader från Årsta och Dalarö.
Waxholm I är vanligen mellanskärgården trogen och de senaste vintrarna till och med i trafik som pendelbåt på linje 83 - om isen lägger sig.
Omslagsbilden på Skärgårdsboken 2023 minner om en tid när Waxholm I och Waxholm II var i trafik på mellanskärgårdens tyngsta linjer till Husarö och Möja, anpassade för bogtillägg och inte, som är fallet numera, stävtillägg."
Text: Lars Berglöf / Foto: Hans Andersen
- Årets skärgårdsartikel: »Harald Lindberg och skärgårdsbåtarna» av Lars Berglöf
- Föreningen jubilerar med 60 år och med det kan ni alla se fram emot ett samtal (inledande artikel i Skärgårdsboken 2023)
mellan föreningens första ordförande Stig Dingertz och nuvarande ordförande Lars Nyberg.
Rättelse sid 186, tabell 26A Strömkajen-Rödlöga
Måndag-torsdag från Strömkajen kl 09.00: Svartlöga 12.40b, Rödlöga kl 13.00
Kvällsturen tisdag, torsdag från Strömkajen kl 17.15: Svartlöga 21.150b, Rödlöga kl 21.35
Fredag från Strömkajen kl 08.00: Svartlöga 11.35b, Rödlöga kl 12.00
Kvällsturen fredag från Strömkajen kl 16.30: Svartlöga 20.15b, Rödlöga kl 20.40
Lördag från Strömkajen kl 08.00: Svartlöga 11.45b, Rödlöga kl 12.10
Kvällsturen lördag från Strömkajen kl 16.15: Svartlöga 20.00b, Rödlöga kl 20.20
Söndag från Strömkajen kl 08.30: Svartlöga 12.20b, Rödlöga kl 12.40
Middagsturen söndag från Strömkajen kl 12.50: Svartlöga 16.55z, Rödlöga kl 16.35z
Rättad sida 186 som bild:
Skärgårdsboken 2022
Framsidan i 2022 års upplaga pryds av Prinsen, se omslagets bild och en kort text om Prinsen nedan.
Text och foto: Lars Berglöf
"För 60 år sedan levererades m/s Prinsen, en skapelse byggd i plast och ek, en snabbåt som sattes i trafik Stockholm-Blidösundet-Rödlöga/Arholma.
Ursprungligen hade fartyget ett utpräglat 60-talsfuturistiskt utseende med droppformade fönster och i profil en överbyggnad som böjdes av akteröver. År 1968 fick fartyget en större styrhytt, tio år senare ersattes Prinsen i den trafiken av nybyggda m/s Sjöbris (det fartyg som numera heter Mysing), såldes och sattes i trafik på traden Solö-Furusund-Söderöra-Rödlöga för att 1983 säljas än en gång, till Kronuddens Taxi- och charterbåtar och få Vaxholm som hemmahamn.
I mitten av 80-talet byggdes överbyggnaden om och det tidstypiska särpräglade ersattes av ett mera konventionellt utseende. Prinsen gör i Kronuddens tjänst god nytta bl.a. i trafik för Waxholmsbolaget och Cinderellabåtarna. Fartyget har burit samma namn alltsedan leveransen 1962."
Tips! Mer om Prinsen på Skärgårdsbåtar.se med foton från 1960-talet och framåt.