Skärgårdsbåtens dag anordnades första gången 1964
Året innan hade den ideella Skärgårdens trafikantförening bildats som ett svar på skärgårdstrafikens förfall sedan 1940-talet. Många trader hade lagts ned, bryggor upphört att trafikeras och många av de klassiska ångbåtarna hade skrotats. Något borde göras för att uppmärksamma skärgårdstrafikens förfall och vända utvecklingen tyckte den nybildade trafikantföreningen.
Svaret blev en fest till sjöss med en kortege av skärgårdsbåtar från Strömkajen i Stockholm till Vaxholm. En knapp månad före arrangemanget går ångfartyget Saxaren på grund och förliser, söder om Storkrån i Saxarfjärden. Detta får stor uppmärksamhet i media och plötsligt finns skärgårdstrafiken i allmänhetens fokus.
Saxaren på grund och förlist 1964. Stiftelsen Skärgårdsbåtens arkiv. Fotograf okänd.
Senare bärgas Saxaren och går fortfarande i trafik under namnet Gustafsberg VII och är numera motoriserat och ångmaskin och ångpanna är borta.
Den olycksdrabbade Saxaren januari 2024 fast nu med namnet Gustafsberg VII. Foto Lars Berglöf.
Nyfikenheten och mediebevakningen är stor i juni 1964, ett par veckor efter Saxarens grundstötning, när den första kortegen med skärgårdsbåtar på Skärgårdsbåtens lämnar Stockholm på sin färd mot Vaxholm. Waxholmsbolagets ångfartyg Express II, Norrskär, Saltsjön (som ersatte Saxaren) och Storskär deltar.
I kortege mot Vaxholm 1964. Här syns Norrskär, Storskär och Saltsjön. Foto Leif Rasmusson, Sjöhistoriskas arkiv
Efteråt får arrangemanget mycket beröm i pressen och det finns starka önskemål om att Skärgårdsbåtens dag ska bli ett återkommande arrangemang – och så blev det i stort sett varje år under 60 år. Enstaka år – som under pandemin – har arrangemanget ställts in.